Ce fac copiii la gradinita?

Poate o sa vi se para o intrebare banala si chiar o sa-mi spuneti ca toata lumea stie ce fac copiii la gradinita. Insa, in urma unor discutii cu multi parinti, aceasta intrebare mi se pare ca merita din nou atentia noastra.

Copiii citesc, invata, iau note, fac multe repetii pentru serbari perfecte, au etaloane de performanta ….si ce e asa de nepotrivit in asta o sa va intrebati poate. Raspunsul ni-l ofera un copil care oftand mi-a spus “Gradinita mi-a mancat sufletul".

Si care apoi s-a intrebat “Noi cand ne mai jucam?”

Gradinita pare ca se transforma intr-o scoala. Copiii fac scoala inainte de a ajunge la scoala. Stau cuminti pe scaune, deseneaza frumos, invata tot, raspund cuminti. Si daca nu se intampla asa, parintii primesc semnalul de alerta al incapacitatii copilului de a fi elev la gradinita.
Copiii care nu stau cuminti pe scaune, care deseneaza “urat”, care refuza sa invete si care nu raspund nu sunt potriviti pentru gradinita.

Dar unde este locul lor?


In mintea mea, gradinita este cea care ii poate primi pe toti copiii, indiferent cum sunt ei si care le ofera contextul sa reuseasca sa stea impreuna si mai ales sa reuseasca sa se joace. Gradinita confera siguranta, incredere, placere, curiozitate, deschide un drum copilului catre cunoasterea sa proprie si cresterea autonomiei sale.

A aduce scoala in gradinita, inseamna nu doar a creste performantele copilului la o varsta timpurie, ci mai ales a creste tensiunea, teama, neincrederea si inhibitia lui. Caci la o varsta mica el nu este inca pregatit sa faca fata unor astfel de exigente. Gradinita il pregateste pentru el ajutandu-l sa isi construiasca capacitatea de a le intelege si de a se adapta lor si nu aruncandu-l in mijlocul lor.

Gradinita este precum o “mama” capabila sa iubeasca si sa protejeze, sa puna limite si reguli, sa contina spaimele si sa suporte transformarile copilului. Daca ea devine o ‘profesoara” stricta mult prea devreme, copilul nu va mai avea timp sa creasca, sa capete incredere in sine si curaj.

O astfel de “profesoara” este dezamagita repede si usor de naivitatea sau neindemanarea raspunsului copiilor, de simplitatea desenului lor sau de raspunsul sarac. Iar aceasta dezamagire, departe de a creste ambitia si dorinta copilului de a reusi, aduce cu sine vinovatia si esecul.

Doar o “ mama” poate suporta copilul ei asa cum este el, fara a-i pretinde sa fie altfel decat cum poate si fara a-i pretinde sa zboare inainte de a avea aripi.

O pedagogie moderna nu inseamna copiii superinteligenti. Ci inseamna copiii care au incredere in ei si in cei din jurul lor sa li se arate asa cum sunt ei, cu ceea ce stiu si cu dificultatile lor.

Tag-uri: , , , , , , ,
loading...
Ti-a placut acest articol? Urmareste-ne si pe FACEBOOK

Adaugă un comentariu 8

Intră în contul tău sau înregistrează-te pentru a posta un comentariu.

p_pretty (27.04.2012, 15:51)
Am citit articolul dvs. si desi suntem in 2012 la doi ani de la articol, nu s-a schimbat nimic in gradinite. Eu am un baietel de 4 ani care merge din toamna anului trecut la gradinita. Ei bine la prima sedinta cu parintii (de parca am fi la scoala), ni s-a reprosat faptul ca la 3 ani si jumatate copilul nu stie sa tina creionul in mana, pai...ce sa zic pana la varsta aia copilul meu a invatat sa vorbeasca, sa mearga, sa faca la olita, sa scapam de scutece si biberon, nu m-am gandit sa il fac sa si scrie din scutec. Nu pretind sa il invete educatoarele tot, dar trebuie sa aibe rabdare cu ei. Sunt totusi niste copii care nu au stiut altceva decat joaca. In plus, ma uit la fisele pe care le fac la gradinita si ma ia durerea de cap. Pai eu vin de la serviciu, dupa 10 ore de munca si fac lectii de la gradinita (grupa care ar fi trebuit sa fie mica, da' este mijlocie).Apoi, pana ajung la scoala, ori se satura copilul, ori o luam si eu si sotul meu razna.
Răspunde-i
gianina (25.11.2010, 14:08)
buna intrebare?
e o prolblema cu care ma confrunt de ceva zile.Duc copilul la gradinita ca sa scap de el de acasa, sau... am servici si trebuie sa fac ceva cu el ca nu am bona.Si daca tot e la gradinita haideti sa le dam libertate copiilor si increderea ca acolo au dreptul sa o injure pe doamna educatoare, chiar sa o lovim ca doar asa e corect, nu?
Eu una prefer un pedagog in adevaratul sens al cuvantului care sa stie sa se impuna (exclu bataia), care stie sa se joace cu ei si sa mai si lucreze, ca nu o plateste statul 4 ore ca sa bea o cafea. In plus acele caiete speciale pt care platim in fiecare an cine trebuie sa le foloseasca?
Inca ceva incurajati educatia si responsabilitatea unui pedagog si nu golania la noile generatii
Ps- Sunt economista nu educatoare
Răspunde-i
paduraru rodica (11.03.2010, 19:19)
sunt de acord.educatoarea imi spune ca e mereu aeriana dar daca o pune sa spuna poezia o spune,nu nu este aeriana are 4ani si jumatate si vrea sa se joace,dar deja stie o tona de poezi sa inumere destul de mult ,mai face si engleza ce mai vrea de la un copil la scoala o sa fie deja scarbita,dar culmea ei chiar ii place sa mearga la gradi nu vrea sa stea acasa,sper ca si la scoala va vrea
Răspunde-i
Oana - Mihaela Serbescu (10.03.2010, 11:26)
ADHD sau... educatie gresita ? E o diferenta enorma as zice.
Disciplina in anumiti parametri este necesara de la o varsta frageda. Dar mie mi se parea ca tema articolului de fata era ca nu ar trebui exagerat cu ea. Copii trebuie lasati sa si "copilareasca".
Răspunde-i
maria ichim (10.03.2010, 11:25)
Mare adevar! Am copilul la o gradinita particulara. Am crezut ca o sa fie altfel decat la stat, dar m-am inselat amarnic. Nu se pune accent deloc pe aptitudinile copilului. Toti sunt la fel. Toti formeaza o gramada. Nu se diferentiaza cu nimic unul de celalalt. Toti trebuie sa stie sa recite frumos, sa danseze in grup, sa cante. Ma revolta cand mi se spune: "nu a fost atenta la desen, a depasit conturul", "s-a pictat toata", "nu e atenta la ore" (ore???? de cand se fac ore la gradinita??). Ma revolta faptul ca acesti copii, care sunt la inceput de drum, sunt obligati sa invete tot felul de texte cu rima si cantecele pentru acele serbari de craciun, paste sau mai stiu eu care. Timp de o luna copii trebuie sa se supuna unor reguli destul de stricte pentru ca serbarea sa iasa cat mai bine. Ma intreb, pentru cine sa fie bine? Pentru copil ca reuseste sa memoreze atatea lucruri si apoi sa-si dea "examenul" in fata unei comisii alcatuita din parinti? Pentru parinti sa fie bine, ca sa aiba cu ce se lauda bunicilor, rudelor, vecinilor, etc.? Sau pentru educatoare care par sa spuna, dupa ce se termina serbarea: "uite cat de bine am reusit eu sa-i dresez pe copii astia! Sunt tare nu-i asa?". Un chin inutil pentru toata lumea. O tevatura fara nici un feed-back. Va intreb eu pe voi: copii vostri nu au si alte pasiuni, nu au dovedit ca pot sa memoreze ceva cand v-au povestit o intamplare sau un film ori v-au vorbit cu patos despre un avion, masina, papusa, rochie etc.? Exista multe modalitati de a-ti da seama de inteligenta si capacitatea de memorare a copilului, nu doar poezia. De ce nu li se da voie copiilor sa arate adevaratele lucruri care le plac? De cate ori am ridicat problema ( la gradinita) ca un copil este unic si ca trebuie sa acorzi putin timp fiecarui copil pentru a-l cunoaste, pentru ai dezvolta aripile si nu a i le frange, primeam acelasi raspuns: "nu putem face acest lucru sunt 15 copii in clasa!". Atunci pentru ce ducem copii la gradinita? sa-i vedem cum se comporta ca un tot unitar, sa vedem cat de caligrafic stiu sa scrie, cat de "curat" deseneaza sau picteaza. Am sperat ca vremurile se vor schimba si se va pune accent pe abilitati, creativitate, pasiuni, comunicare, experimentare, satisfacerea curozitatii, cautarea raspunsurilor, lucruri care sa-l ajute pe copil sa capete incredere in fortele proprii si sa-si gaseasca mai usor drumul in viata.Aceeasi gradinita de acum 30 de ani, dar foarte costisitoare.
Răspunde-i
deni (10.03.2010, 10:50)
lucrand in domeniu am o alta parere.Intr-adevar jocul e activitatea de baza la gradinita insa daca la grupele mici si mijlocii copiii invata sa socializeze la grupa pregatitoare cerintele sunt mult mai mari,iar programa include si deprinderi necesare adaptarii la scoala,altfel copilul poate claca deoarece la clasa 1 performantele lui intelectuale ating anumite praguri.Gradinita impreuna familia stabileste limitele copilului,altfel fara activitate "ca la scoala" copilul se poate plafona.Parintii sunt cei care nu inteleg ca nici o activitate nu este exagerata ci dimpotriva ascunde formarea de priceperi si deprinderi,iar fara putina disciplina rezultatele nu vor fi pe masura!( la cati copiii cu ADHD exista putina "disciplina" nu strica")Cum gresesc parintii cel mai des?
Recompenseaza un comportament nedorit - ca sa inceteze cu vaicareala, ii dati copilului o bucata de ciocolata. Insa asa reusiti doar sa ii "intariti" acest comportament (copilul intelegand foarte repede: "Aha, deci asa pot sa capat o ciocolata!"), iar vaicareala va aparea mult mai des.
Accepta escaladarea - cu alte cuvinte, cedati dorintelor copilului, atunci cand acesta pune in joc intreg "arsenalul" de proteste (de exemplu, ii cumparati guma de mestecat cu capsuni cand se tranteste pe jos la magazin, ca sa nu va faceti de rusine.) Ignora un comportament adecvat - cand copilul se poarta cum trebuie, nimeni nu ii adreseaza vreo vorba. El invata astfel ca, pentru a i se acorda atentie, trebuie sa se dea in spectacol.
Adreseaza gresit o solicitare: de exemplu, ii cereti sa isi puna sosetele in dulap atunci cand el tocmai se uita la un film. Trebuie sa gasiti momentul in care copilul va acorda atentia exclusiva!
Pedeapsa ineficienta: este pedeapsa cu care intotdeauna amenintati, dar niciodata nu o puneti in practica.
Etichetarea: cand ii adresati epitete jignitoare copilului, acesta se va simti descurajat si trist, si nu veti obtine nici un avantaj educational.
Copii fericiti, sanatosi, autonomi, creativi ?i responsabili, crescuti intr-un climat plin de dragoste - iata o mare provocare pentru toti parintii.Fiindca adesea a creste un copil poate fi extrem de solicitant si de frustrant.
A invata sa fii "parinte "este un proces de educatie complexa. Nu exista o reteta magica sau un anumit curriculum standardizat. E nevoie de actiune, de interactiune, de reflexie si de schimbare
Răspunde-i
Oana - Mihaela Serbescu (10.03.2010, 10:44)
Felicitari pentru articol ! Scoala intr-adevar aduce ca element de noutate "competitia", cu toate dezavantajele ce rezida din ea. De aceea subscriu la ideea ca un copil trebuie, inainte de a ajunge la scoala, sa parcurga o etapa intermediara, in care sa ii fie permisa dezvoltarea psihica la parametri normali.
Răspunde-i
FELEA OTILIA (10.03.2010, 09:55)
Are perfecta dreptate autoarea/ autorul....
Uneori nici nu mai stim care e diferenta intre scoala si gradinita....
Ma gandesc cu groaza ca la toamna imi voi trimite si eu buburuza la gradinita. Nu stiu unde, pentru ca nu imi permit o gradinita particulara, gradinita care ar trebui sa fie si in drumul nostru la si de la serviciu, pentru ca pe noi nu ne crede nimeni ca avem copii pe care trebuie sa ii ducem la gradinita si nu putem intarzia....bani pentru una, pentru alta, ca si cum nici nu ar mai fi invatamant gratuit.... si cate si mai cate.
Răspunde-i
Spune-ţi părerea
Alte articole din Aventuri in Tara Piticilor
Cele mai citite

Newsletter

Cele mai comentate
Felicitari pentru femei deosebite
-3°
Bucuresti
-2°
Bucuresti-zona centrala
-5°
Bucuresti-zona periferica
-4°
Alba Iulia
-3°
Alexandria
10°
-2°
Arad
-3°
Bacau
-2°
Baia Mare
-5°
Bistrita
-2°
Botosani
-3°
Braila
-5°
Brasov
-2°
Buzau
-3°
Calarasi
-4°
Cluj-Napoca
Constanta
-4°
Craiova
-5°
Deva
-3°
Drobeta-Turnu Severin
-4°
Focsani
-2°
Galati
-3°
Giurgiu
-2°
Iasi
-8°
Miercurea Ciuc
10°
-2°
Oradea
-3°
Piatra Neamt
-2°
Pitesti
-4°
Ploiesti
12°
-3°
Resita
-3°
Rimnicu Vilcea
-2°
Satu Mare
-6°
Sf. Gheorghe
-6°
Sibiu
-4°
Slatina
-4°
Slobozia
-4°
Suceava
10°
-2°
Timisoara
-4°
Tirgoviste
-6°
Tirgu Jiu
-4°
Tirgu Mures
-1°
Tulcea
-3°
Vaslui
-3°
Zalau
19 ian